11 november 2005

 
Eksempler på materiale
Billedmaterialet fra eyetracking demonstrationen på Web Management konferencen er nu klar. Som jeg også gennemgik på konferencen er der 4 forskellige typer af standard output, som man kan tilgå umiddelbart efter, at man har gennemført en test.

1. Videooptagelser
Hele testsessionen kan afspilles som video (evt. i langsom gentagelse), hvor en lille rød prik markerer, hvad brugeren kiggede på. Optagelserne fylder en del, så de er ikke lagt til download. Hvis du er interesseret i at få tilsendt en cd-rom med eksempler på, så er du velkommen til at kontakte mig.

2. Heatmaps
På hver enkelt side som brugeren har kigget på vil man få et billede, der viser hvad brugeren har kigget på, samt hvor meget der er blevet kigget på enkelte elementer. De varme (røde) områder på et sådan billede angiver, hvor brugeren har kigget mest. Og jo koldere (mørkere) farverne er, des mindre har brugeren kigget på det. De helt mørke områder har brugeren slet ikke kastet sit blik på. Et heatmap kan laves for flere brugere på én gang, så man får et overblik over hvad samtlige brugere har set eller ikke set på hjemmesiden.



3. Plot
På hver enkelt side kan man desuden se i hvilken rækkefølge brugeren har kigget på de enkelte elementer, samt i hvor lang tid de enkelte elementer er blevet betragtet. Dette kan bruges til en nærmere analyse af den visuelle opmærksomhed for hver enkelt bruger.



4. Kvatitative data
Samtlige målinger fra eyetracking testen kan trækkes ud i Excel, så datagrundlaget kan analyseres kvatitativt. Der kan på denne måde skræddersys udtræk, som svarer præcis til den enkelte siteejers behov.

Yderligere eksempler på Heatmaps og Plots fra konferencen kan downloades på http://www.itu.dk/people/sune/eyetracking_demo/

04 november 2005

 
I forlængelse af mit arbejde med test af annoncer deltog jeg på et morgenmøde hos mediebureauet Outrider. På mødet gennemførte jeg en live eyetracking annoncetest med publikum.

Vi bliver eksponeret for et væld af reklamer i løbet af en almindelig hverdag – hver annonce bliver muligvis betragtet 1-2 sekunder, men et af de spørgsmål der presser sig på er, hvorvidt målgruppen rent faktisk ser annoncen og såfremt det er tilfældet – hvor kigger de så i annoncen…Bliver virksomhedslogoet set, bør der ændres i annoncen, så fokus ændres eller fungerer den optimalt som den er ? Dette kan udføres på alle former for annonceaktiviteter både on- og offline.



Se feks. billedet ovenfor, som er et eksempel fra en kampagne, der har kørt på et internetsite. Det er en såkaldt heatmap, der fortæller hvor fokusgruppen har haft deres øjne henne på websiden. Dette kan anvendes til enten at optimere internetsiden eller annoncen så den modtager mere opmærksomhed.

 

Årets web management konference

Den årlige konference om Web Management er netop overstået. Der var nogle
særdeles interessante indlæg, hvor jeg fik lejlighed til at præsentere
eyetracking udstyret "live" på nogle af deltagernes hjemmesider.

Resultaterne fra demonstrationen vil kunne downloades her fra
eyetracking.dk i starten af næste uge. Jeg skal lige have tid til at lave
screenshots og lægge dem på nettet. Send mig evt. en mail, hvis du vil
have, at jeg skal give dig besked, når det er online.

Arrangør af konferencen var IBC Euroforum

Konferenceprogram: http://www.ibceuroforum.dk/content/engis/ENGIS/DENMARK/pdf/5wm.pdf


This page is powered by Blogger. Isn't yours?