11 november 2005

 
Eksempler på materiale
Billedmaterialet fra eyetracking demonstrationen på Web Management konferencen er nu klar. Som jeg også gennemgik på konferencen er der 4 forskellige typer af standard output, som man kan tilgå umiddelbart efter, at man har gennemført en test.

1. Videooptagelser
Hele testsessionen kan afspilles som video (evt. i langsom gentagelse), hvor en lille rød prik markerer, hvad brugeren kiggede på. Optagelserne fylder en del, så de er ikke lagt til download. Hvis du er interesseret i at få tilsendt en cd-rom med eksempler på, så er du velkommen til at kontakte mig.

2. Heatmaps
På hver enkelt side som brugeren har kigget på vil man få et billede, der viser hvad brugeren har kigget på, samt hvor meget der er blevet kigget på enkelte elementer. De varme (røde) områder på et sådan billede angiver, hvor brugeren har kigget mest. Og jo koldere (mørkere) farverne er, des mindre har brugeren kigget på det. De helt mørke områder har brugeren slet ikke kastet sit blik på. Et heatmap kan laves for flere brugere på én gang, så man får et overblik over hvad samtlige brugere har set eller ikke set på hjemmesiden.



3. Plot
På hver enkelt side kan man desuden se i hvilken rækkefølge brugeren har kigget på de enkelte elementer, samt i hvor lang tid de enkelte elementer er blevet betragtet. Dette kan bruges til en nærmere analyse af den visuelle opmærksomhed for hver enkelt bruger.



4. Kvatitative data
Samtlige målinger fra eyetracking testen kan trækkes ud i Excel, så datagrundlaget kan analyseres kvatitativt. Der kan på denne måde skræddersys udtræk, som svarer præcis til den enkelte siteejers behov.

Yderligere eksempler på Heatmaps og Plots fra konferencen kan downloades på http://www.itu.dk/people/sune/eyetracking_demo/

Comments: Send en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?